2013. június 28., péntek

Az Élet, a Világmindenség, meg Minden

Mostanában igen érdekes önismereti utazáson veszek részt. Csoportos és egyéni foglalkozásokon boncolgatom lelkem rejtekeit. Emellett pedig rengeteget olvasok. 

Többek közt arra is rájöttem, hogy minden le van már írva. El is ment a kedvem az írástól, mert mindent leírtak már előttem. És van egy könyv, amiben ez a minden benne is van. Egyben. Töviről hegyire, minden. Az Élet, a Világmindenség, meg Minden. Remélem kitaláltátok. Nem, nem a Biblia. Douglas Adams szerfelett népszerű, s méltán elismert könyve. A világ leghosszabb trilógiája, mely öt részes. És a borítóján nagy, barátságos betűkkel ez áll:

NE ESS PÁNIKBA!

 
Ez a könyv a Galaxis Útikalauz Stopposoknak. "Ez a történet a szörnyen ostoba csütörtökről és a rendkívüli következményeiről szól, és arról, hogy miért sokkal biztonságosabb a világegyetem, ha van nálunk egy törülköző. Ez a történet emellett egy könyvről is szól, melynek címe: GALAXIS Útikalauz stopposoknak. Ez nem földi könyv, sosem adták ki a Földön, és a szörnyű katasztrófát megelőzően egyetlen földlakó se látta vagy hallott róla. A könyv mindazonáltal szerfelett figyelemreméltó. Valószínűleg ez a legfigyelemreméltóbb könyv, ami csak napvilágot látott a Kisgöncöl óriási kiadóhivatalainak gondozásában - bár a földlakók ezekről se hallottak. Ez a könyv nem csupán hallatlanul figyelemreméltó, hanem elképesztően sikeres is. Népszerűbb, mint a Mennyei Házi Mindentudó, jobban fogy, mint a Hatvanhárom További Figura Súlytalanság Esetére című illusztrált kiadvány, és ellentmondásosabb, mint Oolon Coluphid filozófiai bombaként robbanó trilógiája: a Hol Tévedett Isten,a Még Néhány Isten Legsúlyosabb Tévedéseiből és a Végül Is Kicsoda Ez Az Isten Egyáltalán? A Galaxis Külső Peremének néhány liberálisabb civilizációja számára a GALAXIS Útikalauz már kiszorította a hatalmas Encyclopaedia Galacticát, s egyedül tölti be az összes tudás és bölcsesség tárházának szerepét, mert noha sok benne a hézag, és tele van kétes, de legalábbis üvöltően pontatlan adattal, két fontos vonatkozásban felülmúlja kevésbé szárnyaló elődjét. Egyrészt némileg olcsóbb. Másrészt borítóján a következő szavak láthatók, szép nagy betűkkel szedve: NE ESS PÁNIKBA!"
Eddig a hivatalos fülszöveg. Az első három alkalommal, amikor elolvastam,  én is ezt olvastam ki belőle. És az volt a véleményem, hogy ez egy szerfelett szórakoztató sci-fi irodalmi alkotás, megtűzdelve magvas gondolatokkal. Még ebből a megközelítésből is azt gondolom, letehetetlen, megunhatatlan és nagyon hasznos könyv. Igen ám. De. Sőt. DE!

Elolvastam sok "spirituális", "ezoterikus" meg ilyen-olyan címkével ellátott mindenféle könyvet. Olvastam Müllert, Poppert, Márait, Oshot, Choprat, A Mennyei Próféciát. Mind ugyanazt mondják. És ez nem azt jelenti, hogy mind közhelyeket szajkóznak. Ez azt jelenti, hogy mind ismerik az egyetlen igazságot. Mert van egy egyetemes, egyetlen igazság. Lennie kell, ha én észrevettem. Átível korokon, nemzeteken, téren és időn. Ott van, létezik, felettünk lebeg és átjár, ha hagyjuk. Ismerik sokan, páran át is élik. Azért nem írom, hogy át is "éljük" páran, mert én még csak most kezdem felfedezni az a hatalmat, amiről szó van. Hosszú út lesz, és az elején járok. A fent említett írók, művek és ezeken kívül még sok más persze, több ponton is közösek. Megemlítik a "jelenlét" érzését, az "egység" átélését, a véletlenek szerepét, a "vedd könnyedén/ne akard irányítani amit nem lehet" alkalmazásának fontosságát. S a lista ezzel még kicsit sem teljes. Namármost. 

Elolvastam az Útikalauzt negyedszer.

Számlatan lélegzetakasztó pillanat, "hűdeigaz" élmény, véget nem érő röhögések után módosítottam a véleményemet a könyvről. Ez a könyv 696 oldalnyi magvas gondolat, sűrűn megtűzdelve szórakoztató sci-fi részekkel. Azért ilyen hosszú, mert Adams tudta, mennyire szájbarágósan kell megmagyaráznia a dolgokat. És még így is négyszer kellett elolvasnom mire felfogtam, mit is akar tőlem. És igaza van.


Most hátradőltem, és lazítok. Annyi minden világos lett hirtelen. Olvassátok el ti is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése